TWEELUIK JONG TALENT (deel 2)

‘Geweldig om een zingende gemeente te begeleiden op het orgel’




INTERVIEW Geurt van Lagen vervult met zijn 23 jaar inmiddels anderhalf jaar de rol van cantor-organist in de Oude Kerk Gemeente. Vrijwel elke zondag –vrije dagen zou hij het liefst niet eens opnemen – bespeelt hij er het grote Lohmanorgel, afgewisseld met de vleugel of het koororgel als het lied erom vraagt. De opleiding Kerkmuziek in Rotterdam is afgerond, zijn bachelor Orgel aan het Haagse conservatorium behaald en de master lonkt.

Hoe heb jij je muzikale gaven – misschien wel tot je eigen verrassing – ontdekt?
‘Toen ik 8 jaar oud was kreeg ik mijn eerste orgelles. Dat ik muzikale gaven had werd vrij snel duidelijk: ik bleek een vlotte leerling. Bepaalde vaardigheden moet je natuurlijk gewoon leren, wat soms best wat tijd kan kosten. Al op de basisschool had ik bedacht dat ik naar het conservatorium wilde, zonder te weten wat dat precies was. In de loop van de tijd heeft dat voornemen concretere vormen gekregen, en geleid tot waar ik nu sta.’ Wat beweegt jou om je gaven in te zetten juist voor de kerkmuziek? ‘Een groot deel van de orgel- en koormuziek is in de eerste plaats bedoeld als kerkmuziek. Ik vind het mooi om deze muziek niet alleen op concerten uit te voeren, maar juist ook in de context waarvoor het gemaakt is: de kerkdienst. De muziek krijgt dan een extra dimensie die het buiten de kerkdienst niet of minder heeft. Daarbij is het gewoon geweldig om een zingende gemeente te begeleiden op het orgel.’

‘Muziek voor orgel en koor krijgt juist in een kerkdienst extra dimensie’

Wat spreekt jou aan in de liturgie zoals de Oude Kerk die viert?
‘De Oude Kerk Gemeente kent een vrij klassieke protestantse liturgie met veel ruimte voor de gemeentezang. Wat ik erg waardeer is dat er nog relatief veel psalmen gezongen worden. In veel gemeenten is dat met het groeiende aanbod van gezangen en liederen in de loop van de tijd een beetje naar de achtergrond verdwenen. De psalmen komen direct uit de Bijbel, al dan niet berijmd, en vormen een verbinding met de kerk van alle tijden en plaatsen en met de joodse traditie. Dit betekent vanzelfsprekend niet dat andere gezangen en liederen minder waardevol zijn in de liturgie. Een goede balans tussen deze twee is in mijn ogen belangrijk. Daarnaast spreekt het muzikale karakter van de Oude Kerk Gemeente mij erg aan, wat een van de redenen is waarom ik hier met plezier werkzaam ben.’

Bij je bachelorexamen Orgel in de Sint Bavo in Haarlem net voor de zomer werd je spel benoemd en gestimuleerd als ‘vrijmoedig en vrijzinnig’ ... Wat verrast jou in je eigen muzikale ontwikkeling?
‘Ik had van tevoren nooit gedacht dat die ontwikkeling zo groot zou zijn, laat staan dat mijn examenconcert beoordeeld zou worden met een 10. In die zin ben ik positief verrast. En het komt zeker voor dat je uit je comfortzone moet stappen. Bijvoorbeeld als er een muziekstuk gevraagd wordt waar je in eerste instantie niet zoveel mee hebt. Maar het is ook goed om jezelf een beetje uit te dagen en zelf zo’n stuk te kiezen. Ook het leiden van een koor lag niet direct binnen mijn comfortzone; van nature ben ik niet iemand die heel makkelijk de leiding neemt voor een groep. Gelukkig gaat die rol steeds natuurlijker voelen naarmate je het vaker doet.’

Je bent het Kerkkoor begonnen dat meewerkt aan bijzondere diensten en ook betrokken bij het Projectkoor Oude Kerk voor Evensong, Cantate­dienst en Avondmuziek. Waar zit voor jou hierbij de uitdaging?
‘Toen ik begon als cantor-organist had ik nog weinig ervaring met het dirigeren van koren. Een praktische uitdaging voor mij is dus om hierin meer ervaring op te bouwen. Een andere uitdaging is om met de werkgroep Muzikale avonddiensten steeds een goede orde van dienst samen te stellen waarbij Woord en Muziek – zowel vocaal als instrumentaal – een eenheid vormen. Dit kan soms best een puzzel zijn, maar het geeft veel voldoening.’

Marieke van der Giessen-van Velzen
KiZ-REDACTEUR